Pentru Uber, cel mai mare coșmar al companiei este ca șoferii care folosesc aplicația să fie considerați angajați și să fie eligibili pentru beneficiile acestui statut.
În curând, așa ar putea arăta situația șoferilor Uber în Noua Zeelandă, în urma unei decizii judecătorești istorice.
Marți, o instanță din Noua Zeelandă a decis ca patru șoferi care au dat în judecată Uber să fie considerați angajați ai Uber. În timp ce judecătorul a spus că decizia se aplică în mod specific acestor patru șoferi, a subliniat că ea ar putea avea implicații pentru șoferii din toată Noua Zeelandă.
Judecătorul-șef Christina Inglis a scris că instanța „nu are competența de a face declarații mai ample privind statutul de angajare”, dar că „s-ar putea să aibă un impact mai larg, în special acolo unde, ca aici, există o uniformitate aparentă în modul în care operează companiile, și cadrul în care sunt angajați șoferii.”
„Fiecare dintre șoferii reclamanți se afla într-o relație de muncă în timpul desfășurării activității de condus pentru Uber și, în consecință, are dreptul la o declarație de statut”, a explicat aceasta.
Peste tot în lume, șoferii Uber se luptă cu disperare pentru a fi recunoscuți ca angajați. În cadrul acestei clasificări, șoferilor Uber li s-ar putea pot garanta beneficii precum salariul minim, pauzele, concediile medicale și concediile plătite, dar și posibilitatea de a forma sindicate sau a participa la negocieri colective.
Un purtător de cuvânt al Uber citat de The Guardian a spus că compania este „dezamăgită” și va depune recurs.
„Aceasta este o decizie legală de referință nu doar pentru Aotearoa*, ci și la nivel internațional”, a declarat Anita Roseentreter, coordonatorul proiectului strategic First Union.
În Noua Zeelandă, există o mișcare în creștere care dorește să redenumească țara “Aoteroa”, un nume folosit de comunitatea Maori pentru anumite teritorii.